Branding versus Marketing

Branding versus Marketing

Branding en marketing: beiden komen bij ons regelmatig aan bod. Maar wat is nu eigenlijk het verschil tussen branding en marketing? En waar komen deze twee uiteindelijk samen? Hoog tijd om hier in deze blog aandacht aan te besteden.

Bureau Bont

Het begint allemaal bij branding

We hebben het al vaker gezegd, maar branding is (wat ons betreft) dé basis, de rode draad in jouw organisatie. Met branding creëer je een merk rondom jouw product of dienst. Het is de kapstok waar je jouw producten, diensten, werkzaamheden en andere bezigheden aan ophangt.

Daarnaast heb je in de branding alles vastgelegd over wat je wilt uitstralen: je identiteit, tone-of-voice, logo en kleurgebruik. Het is de visualisering van je kernwaarden. Dit zorgt voor eenheid en herkenbaarheid in alles wat je doet.

Marketing

In feite is marketing hetgeen wat je doet om jouw belofte over te brengen, te zorgen dat de (potentiële) klant weet wie je bent en waar je voor staat. Het doel van marketing kan bijvoorbeeld gericht zijn op het verwerven van nieuwe klanten, het opbouwen en onderhouden van klantrelaties of het vergroten van de naamsbekendheid. Een marketingstrategie beschrijft als het ware de tactiek die je hanteert om te zorgen dat jouw doelgroep uiteindelijk denkt: ‘Ja, hier wil ik mijn product of dienst afnemen.’

Waar branding en marketing samenkomen

Branding is de kern van je marketingstrategie. Marketing zorgt ervoor dat mensen bij jou komen, maar branding zorgt ervoor dat mensen bij je blijven. Een stukje merktrouw, het waarmaken van de beloften. Doordat je de branding goed hebt vastgelegd en je de marketing daarop afstemt, zorg je voor veel eenheid. Door altijd je branding als basis te nemen, maak je dat klanten weten wat ze van je kunnen verwachten en creëer je eerder loyale klanten.