Google Analytics 4, dit moet je weten
Wat is Google Analytics 4?
Wie ervaring heeft met online ondernemen is bekend met Google Analytics. De versie die altijd is gebruikt (en nog steeds voornamelijk wordt gebruikt) heet Universal Analytics. Vanaf 1 juli 2023 stopt deze versie met de verwerking van nieuwe analytische data (1 oktober voor 360-klanten). De gebruiker zal dus verplicht over moeten stappen op Google Analytics 4. In dit artikel lees je alles wat je moet weten over Google Analytics 4.
Google Analytics 4 is dus de vervanger voor Google Universal Analytics (de huidige versie). Hier kun je de analytische data van je website of app bekijken. GA4 helpt je om meer inzicht te krijgen in het klanttraject. Deze data heb je nodig om onderbouwde (marketing) strategieën te kunnen opstellen.
Welke versie van Google Analytics heb ik?
Wanneer je jezelf de vraag stelt welke versie van Google Analytics je momenteel gebruikt kun je ervan uitgaan dat nog gebruik maakt van Universal Analytics. Het advies is om zo snel mogelijk een Google Analytics 4 property aan te maken zodat er alvast data wordt verzameld in de nieuwe property. Wanneer je volgend jaar dan historische data wilt bekijken is deze data alvast verzameld. Doe je dit niet, dan loopt het risico om een hoop waardevolle data te missen binnen de nieuwe omgeving. Benieuwd hoe je een GA4 property aanmaakt? Kijk dan bij het kopje “Hoe stel ik Google Analytics 4 in?” verder in dit artikel.
Waarom Google Analytics 4?
Met GA4 wil Google marketeers beter kunnen helpen op verschillende vlakken: Schaalbaarheid: GA4 moet meer gebruiksgemak geven bij groei van het bedrijf. Zo kun je in GA4 properties data van je website en app op één plek verzamelen. Verantwoordelijkheid en duurzaamheid: Privacy staat hoog in het vaandel in GA4.
Eén van de voornaamste redenen dat Google Analytics 4 in het leven is geroepen is privacy. Er is namelijk veel te doen omtrent dataverzameling en privacy. In de nabije toekomst zullen er namelijk veel regels rondom dataverzameling veranderen (denk aan third party cookie tracking). Het grote verschil van Google Analytics 4 ten opzichte van Universal Analytics is dat er meer veel gebruik wordt gemaakt van machine learning om inzichten te krijgen in het klanttraject op verschillende platforms en apparaten.
Bovendien biedt Google Analytics 4 (indien eenmaal gewend) meer gebruikersgemak. Dit doordat je eigen dashboards kunt aanmaken en inrichten, waarbij je in één oogopslag alle relevante data voor jouw KPI’s kunt inzien. Je kunt zoveel dashboards aanmaken als je wilt. Dit maakt het vinden van relevante data een stuk minder tijdrovend. In tegenstelling tot Universal Analytics is het binnen Google Analytics 4 tevens mogelijk om data van zowel je website als app op één plek te verzamelen.
Zeker als je in het verleden altijd hebt gewerkt met Universal Analytics is de nieuwe interface van Google Analytics 4 even wennen. Maar wanneer je hier eenmaal thuis in bent is Google Analytics 4 uitermate handig!
Kan ik Google UA en Google Analytics 4 nu nog beide gebruiken?
Tot 1 juni 2023 kun je Universal Analytics blijven gebruiken. Het advies luidt wel om nu alvast een Google Analytics 4 property aan te maken en hierin te werken. Zo wordt je alvast handig met het nieuwe platform en begin je alvast data te verzamelen in de nieuwe omgeving. Na 1 juni 2023 zul je volledig over moeten stappen op Google Analytics 4.
Hoe werkt Google Analytics 4?
Google Analytics 4 (voorheen bekend als App & web) is een nieuw type property dat de volgende voordelen heeft ten opzichte van Universal Analytics: Privacygericht en duurzaam voor de toekomst. Gebruikt machine learning om inzichten te krijgen in het klanttraject op verschillende platforms en apparaten.
Hoe stel ik Google Analytics 4 in?
Heb je nog geen Google Analytics 4 property? Dan wordt het hoog tijd om deze aan te maken. Volg deze stappen om een GA4 property aan te maken:
Stap 1: Upgrade naar GA4 in de huidige Universal Analytics-omgeving
Log in bij je huidige Universal Analytics profiel en ga naar naar ‘beheer’ (onderaan in de balk aan de linkerzijde). Hier vind je onder het kopje ‘property’ de mogelijkheid om te upgraden naar GA4. Klik hierop en klik vervolgens op de knop ‘Aan de slag’. Dan krijg je de optie op een nieuw Google Analytics 4-property an te maken. Klik op ‘Property aanmaken’ om verder te gaan.
Stap 2: De Google Analytics 4 tracking code implementeren
Net als bij Universal Analytics moet er ook voor GA4 een code in devan geimplementeerd. Na het aanmaken van de nieuwe GA4-property word je doorgestuurd naar de installatie-assistent pagina. Klik hier op ‘Taginstallatie’ om automatisch te worden doorgestuurd naar de gegevensstream.
Klik om de stream om het scherm ‘webstreamgegevens’ te openen. Hier vind je de te plaatsen tracking code onder ‘Algemene sitetag (gtag.js)’. Deze code kun je implementeren door deze in het begin van devan een statisch element te plaatsen, maar kan ook via Google Tag Manager worden geïmplementeerd. Het laatste is aan te raden en wordt uitgelegd in stap 3.
Stap 3: GA 4-tag instellen met Google Tag Manager
In stap 2 hebben we de pagina ‘webstreamgegevens’ geopend. Kopieer hier het ‘Metings-ID’. Wanneer je dit gereed hebt is het tijd om Google Tag Manager te openen een een nieuwe tag aan te maken. Geef deze een herkenbare naam zoals ‘Google Analytics 4 Tag’. Vul nu de ‘Metings-ID’ in en plaats de tag op alle pagina’s.Zorg ervoor dat je niets verandert aan de oude tags en trackingcodes, alleen zo kun je GA4 en Universal Analytics naast elkaar laten draaien. Download de Tag Assistant Legacy extensie in Google Chrome om te controleren of alle tags op een pagina goed werken.
Stap 4: Instellingen controleren
Niet geheel onbelangrijk is het controleren van de property-instellingen. Ga via het kopje ‘beheer’ naar de instellingen en controleer of alle instellingen kloppen. Het Is tevens belangrijk om te kijken of onder ‘Gegevensinstellingen’ > ‘Gegevensverzameling’ de gegevensverzameling door Google-signalen uit staat. Zo voorkom je dat je nieuwe property per ongeluk advertentiecookies plaatst.
Stap 5: Conversies instellen
Het meten van conversies gaat in Google Analytics iets anders dan dat we bij Universal Analytics gewend zijn. Dit wordt namelijk gedaan door middel van ‘event tracking’, waardoor de conversies op een andere manier moeten worden ingesteld.
Om conversies in te stellen ga je naar ‘Rapportage’ -> ‘Alle gebeurtenissen’ -> ‘Gebeurtenis maken’. Vervolgens kun je direct een naam geven aan de conversie actie die je wilt instellen, het is aan te raden om een logische en herkenbare naam in te vullen. In ditzelfde scherm vind je een kopje met ‘Parameter’. Stel die in op ‘page_location’ en vul onder ‘waarde’ de url van je bedankpagina in (je kunt deze ook kopiëren uit de UA-property, let op: inclusief https://).Vervolgens kies je de meest geschikte operator, zoals ‘bevat’ of ‘begint met’.
Stap 6: Intern verkeer uitsluiten
Om de data accuraat te houden is het belangrijk om intern verkeer uit te sluiten. Je kunt intern verkeer filteren door naar ‘gegevensstream’ te navigeren. Klik op je website en scroll naar beneden tot je het tabje ‘Instellingen voor taggen’ vindt. Als je hier op klikt opent het menu ‘Regel voor intern verkeer bewerken’. Maak hier zoveel regels aan die nodig zijn om het interne verkeer uit te sluiten. Het is nog wel nodig om het filter te activeren. Dit doe je door te navigeren naar ‘Gegevensinstellingen’ in het menu. Klik vervolgens op ‘Gegevensfilters’ en open het filter ‘Internal Traffic’. Selecteer onder filterstatus ‘Actief’ en sla op.
Hulp nodig bij Google Analytics 4?
Kun je wel wat ondersteuning gebruiken bij het installeren of gebruiken van Google Analytics 4? Aarzel dan niet en neem contact op! Onze specialisten vertellen je graag meer over hoe je Google Analytics 4 kunt inzetten en wat de voordelen zijn ten opzichte van Google Analytics Universal. Wil je beter scoren in de zoekmachines? Neem dan eens een kijkje bij ons aanbod online marketing!